21 Μαρτίου 2016

Μελετάμε τα φυτά!

  Στις αρχές Μαρτίου μπήκαμε στην 4η ενότητα της Μελέτης που έχει να κάνει με τα φυτά και τα ζώα. Μετά την ελιά και το αμπέλι, ασχοληθήκαμε γενικότερα με τα φυτά, τα μέρη τους, τις κατηγορίες, τις ανάγκες τους κλπ. Για να έχουμε συγκεντρωμένες κάποιες βασικές πληροφορίες, ετοίμασα ένα τρίπτυχο φυλλάδιο με τα μέρη του σπόρου, του φυτού, την πορεία ανάπτυξης του φυτού σε εικόνες, τις ανάγκες των φυτών και τις οδηγίες για να φυτέψω φακές και φασόλια. 



   Κατεβάστε και εκτυπώστε το φυλλάδιο  στις πραγματικές διαστάσεις και όχι σε προσαρμοσμένο μέγεθος. Έτσι, όταν θα το φωτοτυπήσετε στις δύο όψεις ενός φύλλου, θα μπορείτε εύκολα να το διπλώσετε σε τρίπτυχο. ;-)

   Επόμενο βήμα ήταν να δοκιμάσουμε να μεγαλώσουμε σπόρους φακής και φασολιών και να δούμε πώς είναι και πώς αναπτύσσεται ένα φυτό στην πράξη. Έφεραν λοιπόν τα παιδιά τα κυπελλάκια τους με βαμβάκι και σπόρους και τα πότισαν. Βάλαμε πάνω στα κυπελλάκια ετικέτες με τα ονόματα των παιδιών, για να μπορεί ο καθένας να ξεχωρίζει και να περιποιείται το φυτό του. 

    Μέσα σε λίγες μέρες τα σποράκια μας άρχισαν να φυτρώνουν. Την 8η μέρα μετρήσαμε το ύψος στο οποίο είχαν φτάσει και καταγράψαμε τα αποτελέσματα στο φύλλο παρατήρησης. Διαπιστώσαμε ότι οι φακές μεγάλωναν πολύ πιο γρήγορα από τα φασόλια που είχαν καταφέρει να πετάξουν μόνο λίγες φύτρες. Κάθε φορά που έχουμε μελέτη θα σημειώνουμε στο φύλλο τις μετρήσεις μας.
  Τώρα πια οι φακές μας έχουν μεγαλώσει πολύ, ενώ τα λίγα φασόλια που έχουν φυτευτεί σωστά, έχουν φτάσει μόνο το 1 με 2 εκ. Εννοείται ότι συνεχίζουμε να τα φροντίζουμε όλα, ποτίζοντάς τα μέρα παρά μέρα με λίγο νεράκι.  

  Παράλληλα, όμως, επειδή στο βιβλίο μιλήσαμε και για τα είδη και τις κατηγορίες των φυτών, αρχίσαμε να στήνουμε και το ομαδικό φυτολόγιο της τάξης μας. Θεώρησα πως ήταν λίγο πιο εύκολο και πιο οικονομικό να φέρει ο καθένας από ένα κλαδάκι, ανθάκι ή φύλλο και να κάνουμε μια ομαδική σύνθεση, από το να φτιάξουμε ατομικά φυτολόγια.
   Κόλλησα, λοιπόν, ένα κομμάτι από χαρτί του μέτρου στον τοίχο μας και κάθε μέρα κολλούσαμε τα δείγματα που έφερναν τα παιδιά. Δίπλα σε κάθε φύλλο ή λουλούδι γράφαμε το όνομα του φυτού. Σιγά-σιγά γέμισε το χαρτί και ολοκληρώσαμε το φυτολόγιό μας. 

   Με την ευκαιρία, να και κάτι από τα παλιά... Από εδώ και η ιδέα για το ομαδικό φυτολόγιο. Η φωτογραφία είναι από το 1994 (!!!) και το φυτολόγιο αυτό που φτιάξαμε ως μαθήτριες της Γ' Δημοτικού για τη Μελέτη! Με βρήκατε; ;-)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου