Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το ντόμινο της προπαίδειας


 
 Ένα από τα καλά των συχνών μετακινήσεων μας ως αναπληρωτές, από σχολείο σε σχολείο, κάθε χρόνο ή και στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς, είναι ότι έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε πολλούς συναδέλφους, να δούμε καινούρια πράγματα, να πάρουμε πολλές νέες ιδέες.
Φέτος, στο πρώτο σχολείο που τοποθετήθηκα, τον Ιανουάριο, γνώρισα τη Σταυρούλα Σκλαβούνου, δασκάλα Ειδικής Αγωγής στο τμήμα Ένταξης. Αν και κάθισα μόνο ένα μήνα στο σχολείο, μου έδειξε αρκετές πρακτικές που εφάρμοζε με τα παιδιά του τμήματός της.
     Μια από αυτές ήταν το ντόμινο με την προπαίδεια. Είχε πάρει μικρά ορθογώνια καρτελάκια, τα είχε χωρίσει στη μέση με μία γραμμή και στα κουτάκια έγραφε τα αποτελέσματα από την προπαίδεια του 2 π.χ. Μια καρτέλα είχε τους αριθμούς 2-4, μια άλλη το 4-6, το 6-8, 8-10, 10-12 κ.ο.κ. Τα παιδιά ανακάτευαν τα καρτελάκια και έπρεπε να τα βάλουν με τη σειρά, ώστε να σχηματίσουν την προπαίδεια του 2. Εκτός, όμως, από τις καρτέλες με την προπαίδεια του 2, υπήρχαν μέσα κάποιες με λάθη, π.χ. 4-7. Οπότε έπρεπε να διαλέξουν ανάμεσα στις καρτέλες 4-6 και 4-7, τη σωστή.
     Με αφορμή αυτή την ιδέα που πήρα από τη Σταυρούλα, έφτιαξα ντόμινο για τις προπαίδειες από το 2 ως το 10, αλλά με μια διαφορά. Στο ένα μέρος της καρτέλας είναι οι αριθμοί που πολλαπλασιάζονται και στο άλλο ένα γινόμενο. Ξεκινάμε με την πρώτη καρτέλα που γράφει "αρχίζω εδώ". Σ' αυτή την καρτέλα δίνεται ένας πολλαπλασιασμός. Υπολογίζουμε το αποτέλεσμα και ψάχνουμε την καρτέλα που το γράφει. Όταν τη βρούμε τη βάζουμε δίπλα στην πρώτη και συνεχίζουμε με τον επόμενο πολλαπλασιασμό. Το παιχνίδι τελειώνει όταν έχουμε χρησιμοποιήσει όλες τις καρτέλες και τελευταία έχουμε αυτή που γράφει "τέλος".

Το ντόμινο της προπαίδειας 
   
  Είναι ένα ακόμα ενδιαφέρον παιχνίδι, που διευκολύνει τους μαθητές να μάθουν την προπαίδεια πιο ευχάριστα. Δοκιμάστε να εκτυπώσετε τα ντόμινο σε χρωματιστά χαρτιά  (κάθε προπαίδεια σε άλλο χρώμα χαρτιού). Εγώ έχω τα ντόμινο και το μέμο-παιχνίδι της Ιωάννας Χατσίκου, πάντα μαζί μου και δίνω στους μαθητές μου στο ολοήμερο και παίζουν όταν θέλουν. Πλέον έρχονται το ζητάνε από μόνα τους!

Καλό μήνα και καλή άνοιξη με πολλές φρέσκες ιδέες!!!

   Στο προηγούμενο αρχείο η προπαίδεια κάθε αριθμού δινόταν με αυτόν τον αριθμό πρώτο, π.χ. στην προπαίδεια του 3, έγραφα 3x1, 3x5 και 3x8. Στο παρακάτω αρχείο, δίνονται με τη μορφή 1x3, 5x3 και 8x3 σε περίπτωση που οι μαθητές δυσκολεύονται με το αντίστροφο. Ευχαριστώ τη Τζίνα από την Κω για την επισήμανση! :-)

Το ντόμινο της προπαίδειας (1x3, 5x3 και 8x3)

ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΜΟΝΟ H ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ, ΜΕ     ΕΝΕΡΓΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗΣ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ideesgiadaskalous.blogspot.gr 

Σχόλια

  1. Τέλειο! Από τις καλύτερες ιδέες που έχεις δημοσιεύσει! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Με βάση τα ντόμινό σου, έφτιαξα κάποια καινούρια για την πρόσθεση και αφαίρεση. Πώς μπορώ να σου τα στείλω; Είναι σε μορφή doc.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φυσικά και μπορείς να μου τα στείλεις! Πολύ ωραία ιδέα!

      Διαγραφή
  3. Στα ντόμινο της προπαίδειας υπάρχει μαθητής που κερδίζει και μαθητής που χάνει το παιχνίδι; Ρωτάω γιατί συνήθως οι μαθητές έχουν σαν ισχυρό κίνητρο τη νίκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπορείς αν θες να δώσεις συγκεκριμένο περιθώριο χρόνου και να κερδίζει όποιος ολοκληρώνει το ντόμινο πιο γρήγορα ή όποιος κάνει και τα 9 ντόμινο πρώτος. Δεν το έχω δοκιμάσει για να σου πω σίγουρα, γιατί στο ολοήμερο τα δίνω σε όποιον τελειώνει τα μαθήματά του και δεν τυχαίνει να παίζουν όλοι ταυτόχρονα.

      Διαγραφή
  4. Ωραιες ιδέες.μπράβο σας! Υπάρχει αρχείο για εκτύπωση με το ντόμινο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παίζεται ατομικά; Ή ένας προς έναν;
    Ελευθερία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Ελευθερία! Μέχρι τώρα το έχουμε χρησιμοποιήσει ατομικά. Μπορεί όμως να γίνει και παιχνίδι. Να βάλεις δηλαδή δύο ομάδες να φτιάξουν από ένα ντόμινο στον πίνακα (με χαρτοταινία ή τσίχλα) μετρώντας το χρόνο και όποια το ολοκληρώσει πρώτη να κερδίζει. Το χρησιμοποιείς όπως θέλεις!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Βραχιολάκια για το Μάρτη!

Όξω Κουτσοφλέβαρε,  να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!) Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια.