Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Βραχιολάκια για το Μάρτη!


Όξω Κουτσοφλέβαρε, 
να 'ρθει ο Μάρτης με χαρά και με πολλά λουλούδια (επιτέλους!)

Για να υποδεχτούμε τον πρώτο μήνα της άνοιξης, συνηθίζουμε να ετοιμάζουμε βραχιολάκια με κόκκινες και λευκές κλωστές, τα γνωστά μας "μαρτάκια". Σύμφωνα με την παράδοση, για να προστατευτούν από τον ήλιο του Μάρτη, οι άνθρωποι έφτιαχναν βραχιολάκια από κόκκινη, λευκή ή και χρυσή κλωστή στριμμένη που είχαν δέσει την προηγούμενη νύχτα σε μια τριανταφυλλιά για να τη δουν τ' αστέρια. 

Τα παιδιά τα φορούσαν στο χέρι κι όταν έβλεπαν τα πρώτα χελιδόνια ή τους πελαργούς τα έβγαζαν και τα άφηναν στα δέντρα για να τα πάρουν τα χελιδόνια και να φτιάξουν τις φωλιές τους. Αλλού τα κρατούσαν ως την Ανάσταση οπότε και τα έδεναν στις τριανταφυλλιές ή στις λαμπάδες ή ακόμα και στο ποδαράκι του αρνιού που ψηνόταν στη σούβλα. Οι ρίζες αυτού το εθίμου* χάνονται στους αιώνες, ωστόσο εξακολουθούμε ακόμη και σήμερα να το τηρούμε, φροντίζοντας την πρώτη μέρα του Μάρτη να έχουμε δεμένο στο χέρι μας το ερυθρόλευκο βραχιολάκι.
  Οι τεχνικές για να φτιάξει κάποιος βραχιολάκια από κλωστές είναι αμέτρητες! Θα βρείτε πολλές ψάχνοντας για DIY friendship bracelets. Πολλά παιδιά μαθαίνουν κάποιες από αυτές στις κατασκηνώσεις και πλέκουν για τις παρέες τους. Ρωτήστε τα και μπορεί να σας δείξουν εκείνα μερικές τεχνικές. Εγώ έφτιαξα μαρτάκια σε διάφορα σχέδια, αλλά θα σας δείξω πώς γίνεται αυτό που θεωρώ πολύ-πολύ εύκολο και γρήγορο να φτιάξετε ακόμα και αν δεν έχετε δοκιμάσει κάτι αντίστοιχο στο παρελθόν. 
Για τα "μαρτάκια" θα χρειαστούμε κλωστές κεντήματος σε λευκό και κόκκινο χρώμα.
1.Κόβουμε 4 κλωστές (2 κόκκινες και 2 λευκές). Το μήκος εξαρτάται από το χέρι για το οποίο προορίζεται το βραχιολάκι! Ένα κόλπο που κάνουμε συνήθως είναι να μετράμε με την κλωστή την απόσταση από τον ώμο ως την παλάμη μας. Κόβουμε και τις άλλες 3 με τη βοήθεια της πρώτης.
2. Τις δένουμε όλες μαζί σε ένα κόμπο.
3. Πλέκουμε απλή πλεξίδα για περίπου 3 εκ. και 
4. Κλείνουμε με άλλον έναν κόμπο. 
5. Παίρνουμε μία από τις κλωστές και κάνουμε ένα κομπάκι γύρω από τις υπόλοιπες όπως φαίνεται στις φωτογραφίες.
6. Με την ίδια κλωστή συνεχίζουμε και κάνουμε κι άλλα τέτοια κομπάκια γύρω από τις άλλες κλωστές (6-7 είναι αρκετά για να γίνει όπως στην εικόνα). Το βραχιολάκι μας αρχίζει και σχηματίζεται. 
7. Παίρνουμε τώρα μία από τις λευκές κλωστές και κάνουμε το ίδιο (πολλά κομπάκια γύρω από όλες τις κλωστές), μέχρι να σχηματιστεί και το λευκό κομμάτι. 
8. Μετά προχωράμε με την 2η κόκκινη κλωστή με τον ίδιο τρόπο, στη συνέχεια με την 2η λευκή κλωστή κ.ο.κ. μέχρι να έχουμε το μήκος που θέλουμε.
9. Κλείνουμε το βραχιολάκι με ένα κόμπο όπως αυτός που κάναμε στην αρχή. Πλέκουμε και πάλι απλή πλεξίδα και δένουμε ακόμα ένα κόμπο. Κόβουμε τις άκρες που περισσεύουν και έχουμε ένα πολύ όμορφο βραχιολάκι έτοιμο πάρα πολύ γρήγορα!

Μπορείτε να το δοκιμάσετε και με τα παιδιά στο σχολείο! Αν κάποια ήδη γνωρίζουν πώς να πλέκουν βραχιολάκια θα βοηθήσουν τους υπόλοιπους. Ξέρουν να κάνουν πολύ περισσότερα απ' ό,τι νομίζουμε ;-) Κάποια από τα σχέδια που φτιάχνω μου τα έχουν δείξει οι μαθητές μου!


Θα βρείτε αναλυτικότερες οδηγίες για το συγκεκριμένο βραχιολάκι αλλά και για μερικά ακόμα σχέδια στο τέλειο βιντεάκι που βρήκα στο youtube! 



Καλό μήνα!!!

*Κακαρίκου Γ. (2010), Γεύσεις και μυρωδιές-Ενθύμιον γιορτών, εθίμων και γεύσεων, εκδ.Ρόδι, Αθήνα, σ.99

Σχόλια

  1. σε ευχαριστω πολυ για το βιντεακι που μας προτεινες..με ενθουσιασε...με βλεπω να αποκτω καινουριο χομπυ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι τέλεια ενασχόληση;; Γίνονται γρήγορα και μπορείς να κάνεις άπειρους χρωματικούς συνδυασμούς!! Ξεκίνησες;

      Διαγραφή
  2. Απαντήσεις
    1. Ουπς!! Πέρασε πολύς καιρός αλλά πάντα μας ξεφεύγουν κάποια σχόλια!!! Ευχαριστούμε τόσο πολύ ένα χρόνο μετά!

      Διαγραφή
  3. Με κλωστες κεντηματος καναμε βραχιολακια με κομπους στο σχολειο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπράβο σας που τα καταφέρατε!!! Φτιάξατε μαρτάκια ή άλλα βραχιολάκια;

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης

     Παρακάτω θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης, που έχω αναρτήσει ως τώρα. Ανάλογα με τους μαθητές που θα έχουμε, μπορούμε να εφαρμόσουμε κάποια από αυτές ή και συνδυασμό περισσότερων αν χρειαστεί. Ας τις θυμηθούμε!

Οι κανόνες της τάξης μας

        Μια χρονιά ζήτησα από τους μαθητές μου να σκεφτούν τα θετικά και τα αρνητικά της προηγούμενης χρονιάς και να προτείνουν τρόπους ώστε να κρατήσουμε για τη νέα χρονιά μόνο τα θετικά.   

Παιχνίδια γνωριμίας για το σχολείο

  Τις πρώτες μέρες κάθε καινούριας σχολικής χρονιάς και πριν μπούμε σε πρόγραμμα, αφιερώνουμε κάποιες ώρες για να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά, να γνωριστούμε και να προσαρμοστούμε σιγά-σιγά στα νέα δεδομένα. Σ' αυτή την ανάρτηση, συγκεντρώσαμε τα παιχνίδια γνωριμίας που έχουμε δημοσιεύσει ως τώρα. Διαλέξτε ένα ή περισσότερα και συνδυάστε τα με δραστηριότητες συνεργασίας, που θα βρείτε εδώ , για ένα ευχάριστο ξεκίνημα!

Το "μπρελόκ" της Προπαίδειας!

     Τη συγκεκριμένη ιδέα την πήρα από μια δασκάλα, στη διάρκεια της πρακτικής μου σε σχολείο της Μαδρίτης, στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus. Είχε Β' δημοτικού και έπαιζε με τους μαθητές της ένα παιχνίδι με την προπαίδεια. Σε όποιον δυσκολευόταν, έδινε το "μπρελόκ" της προπαίδειας και του ζητούσε μέχρι να ξαναέρθει η σειρά του να μελετήσει την προπαίδεια ενός συγκεκριμένου αριθμού. Εμένα μου άρεσε η συγκεκριμένη παρουσίαση και το έφτιαξα για τη γωνιά των Μαθηματικών. Μπορούν να το παίρνουν και οι μαθητές που τους τυχαίνει η επανάληψη στην προπαίδεια στις  δραστηριότητες για τους γρήγορους !

Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Β

[ Η ανάρτηση θα ενημερώνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς]   Όπως και στην Πρώτη τάξη (βλ. Διαδραστικό τετράδιο: Η γραμματική της Α ), έτσι και στη Δευτέρα μελετάμε τη γραμματική μέσα από το διαδραστικό τετράδιο. Οι γραμματικοί κανόνες αποτυπώνονται με απλά λόγια, παραδείγματα και εικόνες, σε διαφορετικού χρώματος χαρτάκια. Αυτά τα χαρτάκια τα κολλάμε στο τετράδιο γλώσσας. Κάτω ή δίπλα από αυτά, κάνουμε σύντομες ασκήσεις εμπέδωσης του κανόνα που μελετάμε.  Στην πορεία, θα ενημερώνουμε το αρχείο, με σκοπό να το έχουμε ολοκληρώσει ως το τέλος της σχολικής χρονιάς.